Desi a produs de aproape 100 de ori mai putin decat Ford anul trecut si desi este pe pierderi, Tesla Motors a ajuns sa valoreze mai mult decat Ford pe bursa. Momentul este simbolic: o companie de 13 ani vechime depaseste un simbol al industriei auto. Parerile sunt impartite: unii spun ca este o bula speculativa, iar altii, ca este un semn al uriaselor schimbari ce se petrec in industria auto sub presiunea companiilor de tehnologie.

Tesla a livrat anul trecut 76.000 de masini, iar Ford 6,7 milioane. Cu toate acestea, pe 3 aprilie la bursa de la New York capitalizarea de piata a Tesla a ajuns la aproape 49 miliarde dolari, in timp ce Ford este la 45,5 miliarde dolari.

Cifra de afaceri a Ford este de 20 de ori mai mare decat a companiei lui Elon Musk care a avut pierderi anul trecut, in timp ce Ford a avut profit de 10 miliarde dolari. De ce sta Tesla atat de bine? Pentru ca investitorii considera ca are un viitor stralucit, iar pentru ei perspectivele conteaza enorm.

Masinile Tesla sunt considerate cele mai „cool” masini electrice din piata si Tesla este o masina aspirationala, pentru multi fiind peste marcile germane premium. In plus, actiunile Ford sunt tratate precum actiunile unei companii industriale, in timp ce actiunile Tesla sunt tratate ca actiuni ale unei companii de tehnologie, iar aceste companii sunt considerate extrem de valoroase.

Mai mult, desi Elon Musk a lansat cu intarziere de doi ani SUV-ul Model X, iar masina Model 3 va ajunge la primii clienti la final de 2017, investitorii au mare incredere in planurile lui Musk si sunt convinsi ca va reusi sa faca profit cu Tesla si sa produca sute de mii de masini/an, mai ales dupa ce mega-fabrica de baterii va functiona la capacitate maxima dupa 2020.

Ca vot de incredere pentru Tesla, la final de martie gigantul online Tencent a anuntat ca a cumparat 5% din compania americana, pentru 1,7 miliarde dolari.

O parte dintre analisti spun ca Musk este inconjurat de un fel de „praf magic” care-i farmeca pe investitori. Acum trei-patru ani erau multi care spuneau ca Tesla se va prabusi sau macar ca va avea de suferit din cauza problemelor de calitate, insa in prezent compania o duce bine, raportand livrari cu 70% mai mari in primele trei luni, in timp ce Ford a avut o scadere a vanzarilor in martie.

Tesla Motors este respectata si fiindca a reusit sa „bata” la vanzarile de masini electrice majoritatea companiilor auto traditionale. Sunt piete unde Tesla Model S a fost cel mai vandut model 100% electric, iar asta nu este deloc usor pentru o companie care produce pe scara larga de numai cativa ani.

Pariul lui Musk este sa reuseasca sa produca anual 500.000 de masini electrice si sa reduca pretul modelelor cat de mult posibil. Pentru Model 3, Tesla a primit 400.000 de comezi, iar pretul de pornire este de 35.000 de dolari.

In orice caz, spune multe despre viitor faptul ca Ford, companie creata in 1903 si care a produs 6,7 milioane de masini anul trecut, a fost depasita in valoare de Tesla, care a produs de 90 de ori mai putine masini.

Insa este si un semn ca industria auto traditionala nu s-a adaptat vremurilor, dovada fiind si declaratia unui fost sef General Motors, celebru in industria auto: Bob Lutz.

Nu inteleg de ce oamenii inteligenti nu pricep ce se petrece. Tesla pierde bani la fiecare masina si acuza in mod continuu pierderi in exploatare dar, cu toate acestea, toata lumea vorbeste despre Tesla ca fiind constructorul cel mai miraculos din toate timpurile”, spune el, intr-un interviu pentru Los Angeles Times.

In Europa, Model X costa intre 99.000 si 159.000 euro, in timp ce Model S costa intre 80.000 si 154.000 euro.

Surse: Le Monde, BBC, Financial Times